SEMINAR KEPIMPINAN DAN PELAYANAN PASTORAL KEUSKUPAN KENINGAU

KENINGAU : Pada 26 hingga 28 April lalu, telah berlangsung Seminar Kepimpinan dan Pelayanan Pastoral bagi peringkat Keuskupan Keningau di Rumah Retret Keuskupan Keningau, Tatal.

Setelah pemilihan ahli jawatan kuasa yang baru, seminar yang diadakan bertujuan untuk meningkatkan tahap kepimpinan dihadiri oleh seramai 190 orang pemimpin yang telah dipilih oleh umat untuk memimpin termasuklah religius.

Seperti yang terdapat dalam Misi, Visi dan matlamat keuskupan iaitu “Umat Allah berjalan bersama dalam Kekudusan, Kesetiaan Dan Kekudusan Yesus Kristus.” Matlamat ini boleh digunakan sebagai panduan dalam pelayanan dan kepimpinan.

Namun begitu, bukan hanya umat yang perlu dibimbing tetapi juga bermula daripada diri pemimpin sendiri. Oleh itu, pentingnya seminar seperti ini diadakan.

YM Uskup Cornelius Piong dalam Misa Pembukaan seminar itu, mengongsikan pengalaman, pelayanan dan kepimpinannya berkaitan dengan peribadi Yesus.

“Melayani sebagai pemimpin, kesatuan dengan Tuhan amatlah penting. Kesatuan ini boleh dijalinkan melalui perayaan Ekaristi, pelayanan, Adorasi dan Saat Teduh. Selain menjadi role model kepada umat dapat juga mengajak umat untuk menjalinkan hubungan yang akrab dengan Tuhan.

Menjalankan kepimpinan dan pelayanan bersama Yesus dan haruslah bersifat keperibadian Yesus yang tergerak olah cinta kasih dan belas kasihan” Uskup dalam homilinya.

Msgr. Gilbert menyampaikan cenderakenangan kepada Romo Dr. Ignatius

Seminar kali ini mendatangkan Romo Dr. Ignatius L.Madya Utama S.J.,M.M, seorang paderi dan Pensyarah Teologi di Sekolah Tinggi Filsafat Driyarkara Jakarta dan Pusat Pastoral Yogyakarta. Ceramahnya yang bertajuk “Kepimpinan dan Pelayanan Pastoral” dibahagikan kepada beberapa peringkat membantu dalam mengenal dan memahami pelayanan Pastoral. KOMSOS KGAU

Sharing is caring!

Leave a Reply