ENAM ANGGOTA FSIC MERAYAKAN JUBLI PERAK

jubli

KOTA KINABALU – “Menyaksikan enam orang Sister Fransiskan memperbaharui kaul yang dilafazkan 25 tahun lalu, benar-benar menyentuh hati saya. Saya percaya, selama 25 tahun ini, para jubilarian ini telah menyentuh kehidupan ramai umat dan memperkenalkan Kristus kepada semua orang,” ujar Pn. Elizabeth Ann Paidis, salah seorang daripada 500 orang umat yang gembira meraikan enam orang jublirian FSIC.

Pada 4 Februari lalu, enam orang biarawati dari kongregasi Franciscan Sisters of the Immaculate Conception (FSIC) telah memperbaharui komitmen religius mereka sempena ulang tahun jubli perak mereka di Katedral Hati Kudus, Kota Kinabalu.

25 tahun lalu, Sister Christella Lim dari Beaufort, Suzana Guntabid dari Sandakan, Terecia Loukang dari Inanam, Lounah Pulis dari Limbanak, Carmen Cordova dari Sandakan, dan Joan Michael dari Kiulu melafazkan kaul pertama mereka pada 27 Februari, 1992.

Uskup Agung John Wong yang memimpin Misa Kudus dibantu oleh dua orang Uskup dari Keningau dan Sandakan serta Uskup Agung Emeritus John Lee. Turut hadir ialah Msgr Primus Jouil, Fr John Chong dari Kuching dan beberapa orang Paderi dari Keuskupan Agung KK dan Keningau.

Para jublirian tersebut memasuki Kongregasi FSIC pada tahun 1989, melafazkan kaul pertama mereka pada tahun 1992 dan mengucapkan kaul akhir pada 1997.

Selepas homili, para jubilarian memperbaharui kaul mereka seraya bersyukur dan berterima kasih kepada Tuhan di atas rahmat-Nya.

Dalam ucapannya selepas Misa, Uskup Agung John Wong mengucapkan tahniah dan berterima kasih kepada para jubilarian di atas pelayanan, komitmen dan kehidupan rohani mereka yang dicurahkan di pelbagai Gereja tempatan, sepanjang 25 tahun ini.

Prelatus itu juga menyuntik semangat para jubilarian itu agar meneruskan pelayanan mereka untuk memperkenalkan Kristus kepada semua orang di samping menjaga kesihatan mereka dengan baik.

Superior General FSIC, Sr Grace Deosing dalam ucapannya turut mengucapkan tahniah kepada para jubilarian dan berterima kasih kepada semua umat yang mendoakan serta membantu para jubilarian ini untuk bertumbuh dalam panggilan mereka.

Majlis meraikan enam orang jubilarian FSIC ini diteruskan di Pusat Paroki dengan acara makan bersama dan persembahan pentas. (sumber: Herald Malaysia Online).