KHEMAH BELIA PAROKI (KBP) SOOK KE-5

KBP5 8

Sook – “Pergilah dan beritakanlah: Kerajaan Syurga sudah dekat” (Mat 10:7) adalah tema untuk Khemah Belia Paroki (KBP) Sook yang kali kelima telah diadakan di tahun 2016. Bertempat di Gereja Roh Kudus Sook, seramai 1017 belia telah mendaftarkan diri untuk mengikuti kegiatan yang telah disediakan untuk mereka. Khemah Belia Paroki (KBP) Sook Ke-5, telah berlangsung dari 1-3 Disember tahun 2016. Kegiatan selama tiga hari ini telah dirasmikan oleh Yang Mulia Bapa Uskup Datuk Cornelius Piong dan didampingi oleh Rev. Fr. Claudius Andrew selaku Paderi Paroki dan Rev. Fr. Hilanus Simon sebagai Pembantu Paderi Paroki.

KBP5 7

KBP5 9

Khemah Belia Paroki (KBP) Sook tahun ini, untuk julung kalinya mencatat jumlah peserta yang besar. Objektif diadakan Khemah Belia Paroki (KBP) Sook ini adalah bertujuan: Pertama, untuk menyedarkan para belia akan kehadiran Kerajaan Allah adalah anugerah nyata dalam peribadi mereka. Kedua, untuk mempersiapkan dan memperkasakan jati diri para belia untuk menjadi ejen perubahan dalam mewartakan Injil (pelayanan sebagai Karolers) dan yang terakhir, agar dapat mempereratkan persahabatan di antara para belia sebagai kesatuan Umat Allah.

KBP5 6

KBP5 3

Selama tiga hari berlangsung Khemah Belia Paroki (KBP) Sook ini, terdapat beberapa pengisian aktiviti dan diantaranya seperti persembahan lagu-lagu Adven, persembahan tari-tarian dari setiap ZON di dalam acara Welcoming Night, nyanyian dan lakonan serta pengisian ceramah kaitannya dengan pelayanan sebagai seorang belia. Beberapa permainan turut diselitkan yang bertujuan untuk membentuk jati diri para peserta.

KBP5 2

KBP5 1

Kemuncak dari Khemah Belia Paroki (KBP) Sook Ke-5 ini adalah pengutusan anggota Karolers yang dipimpin sendiri oleh Yang Mulia Bapa Uskup Datuk Cornelius Piong selaku Uskup di Keuskupan Keningau. Sebelum Khemah Belia Paroki (KBP) Sook Ke-5 ditutup secara rasmi, Bapa Uskup mengumumkan tuan rumah Khemah Belia Paroki Sook Ke-6 adalah St. Bede, Nabawan.