MENELADANI YESUS DALAM PEMBASUHAN KAKI

KENINGAU : Pada 18 April 2019, perayaan Misa Khamis Putih telah diadakan di Dataran Keuskupan. Khamis Putih membawa kita memasuki Tri Hari Suci sebelum perayaan puncak Paskah pada hari Minggu.

Dataran dibanjiri dengan kehadiran lebih 4000 orang umat sekitar Paroki KSFX.  Perayaan Misa disempurnakan oleh YM Uskup Cornelius Piong.

Khamis putih mengingatkan kita kepada Yesus yang diutus oleh Allah untuk menebus dosa manusia. Perjamuan terakhir yang diadakan sebelum Yesus di hukum mati mengajar kita untuk menghayati teladan yang ditunjukkan oleh Yesus pada perjamuan itu.

Pada malam perjamuan, Yesus telah membasuh kaki kedua belas pengikutNya. Sehingga ke hari ini, membasuh kaki sudah menjadi tradisi yang dijalankan oleh Gereja Katolik.

Membasuh kaki merupakan satu tugas yang dijalankan oleh hamba, satu tugas yang rendah dimata umum. Mengingatkan kita bahawa Yesus mengajar kita untuk sentiasa merendahkan diri terhadap sesama.

Upacara Pembasuhan Kaki yang dilakukan Uskup
12 calon pembasuhan kaki

Uskup menegaskan perkataan yang disampaikan oleh Yesus sesudah Dia membasuh kaki muridnya, “Seperti Aku membasuh kakimu, maka kamu perbuat jugalah demikian kepada sesama.” Merupakan satu teladan yang harus diikuti sebagai pengikut Yesus yang percaya.

“Paling penting dalam kehidupan adalah untuk terus memperbaharui dan menetapkan relasi yang betul dengan Tuhan. Relasi yang betul menjadikan kepimpinan seperti Yesus, menjadikan pelayanan kita diresapi, dikuasai oleh pelayanan Yesus sendiri”

“Bagaimana mencapai relasi yang betul? Setiap hari membangun relasi melalui doa, mendengar firman Tuhan, menghadiri Ekaristi. Selain itu, berelasi dengan Tuhan melalui hidup berkomuniti, belajar dan meneladani Yesus yang merendahkan diriNya dan membasuh kaki muridNya,” demikianlah homili yang disampaikan Uskup.

Selepas perayaan Ekaristi, upacara Kebaktian kepada Sakramen Maha Kudus (Tuguran) diadakan. Pada waktu ini, umat dari setiap komiti, kerasulan dan KKD berpeluang untuk menjaga Sakramen Maha Kudus secara bergilir-gilir. KOMSOS K’GAU

Perarakan ke Dewan LSKK

Sharing is caring!