PEMBERKATAN GUA MARIA DAN JALAN SALIB – GEREJA MARIA RATU PERDAMAIAN, BERIAWA TENGAH

GM1

Keningau – Uskup Keningau Datuk Cornelius Piong memberkati Jalan Salib dan Gua Maria, Beriawa Tengah pada Khamis, 23/02. Pemberkatan diawali dengan Perayaan Ekaristi yang dihadiri sekitar 150 umat beriman.

GM2

Dalam homili, Bapa Uskup memaparkan peranan Bonda Maria yang juga Bonda Kerahiman yang penuh belaskasih, pengampunan, perhatian dan cinta. “Bonda Maria juga sebagai perantara kita. Tidak diminta pun, Maria mahu menyampaikan keperluan manusia kepada Allah,” katanya.

GM3

Lanjutnya, beliau menasihati semua umat yang ada di KUK Beriawa untuk lebih komited di dalam pelayanan dan kehadiran Bonda Maria, semoga umat semakin menjadi garam dan terang bagi lingkungan, masyarakat dan di dalam keluarga sendiri. Selain itu, umat haruslah menjadikan kehadiran sarana-sarana seperti Gua Maria dan Jalan Salib untuk meningkatkan dan mengembangkan imannya. Tegasnya, umat hendaknya memiliki devosi dan setiap waktu mengadakan Ibadat Jalan Salib, bersama keluarga, bersama KKD dan bukan hanya hadir ketika musim Prapaskah.

GM4

GM5

Pada kesempatan itu, Bapa Uskup mengucapkan terima kasih atas kehadiran umat dan juga para penderma yang bermurah hati mendermakan patung Bonda Maria, Gua Maria dan Salib-salib yang akan digunakan di setiap perhentian.

GM6

GM7

Seusai Perayaan Ekaristi, Bapa Uskup mewakili umat beriman memberikan tanda kenang-kenangan kepada para penderma yang hadir di dalam perayaan tersebut. Dan kemeriahan dilanjutkan dengan makan malam bersama sebagai tanda syukur dan terima kasih.

GM8